Als school kunt u onze jongerenambassadeur Anne Dannenberg kosteloos inzetten voor (geplande) duurzaamheidsactiviteiten. Of dit nu (gast)lessen, excursies of evenementen zijn. Deze dienstverlening geldt voor alle basis- & middelbare scholen in de gemeente Rijssen-Holten.
GroenDoen in het onderwijs
Voor het onderwijs is ook komend schooljaar jongerenambassadeur Anne Dannenberg iedere vrijdag beschikbaar voor u. Anne Dannenberg, ook wel ‘De Groene Cheerleader’ weet alles van duurzaamheid. Misschien kennen jullie haar van haar tiny house projecten in Rijssen. Anne geeft gastlessen, excursies, workshops en kan ingezet worden als bijv. jurylid of ‘opdrachtgever’ voor leerlingen of leerkrachten. Dit is kosteloos.
Ook kunt u haar als ‘brug’ naar de overheid inzetten. Willen leerlingen graag iets voorleggen aan de wethouders of de burgermeester? Dan kan dat via Anne. Bekijk hier een sfeerimpressie!
Inzet jongerenambassadeur op uw school
Is uw school geïnteresseerd in de inzet van onze jongerenambassadeur? Neem dan contact op met Anne Dannenberg. Dat kan via:
of via 06 39 60 77 79. Deze inzet is kosteloos voor uw school. In verband met haar baan, heeft zij voorkeur voor de vrijdag. Inzet op andere dagen kan wellicht in afstemming.
Terugblik op 2024
Anne is afgelopen jaar diverse keren ingezet door verschillende scholen. Ze ging aan de slag met de groepen 5 tot en met 8 en van verschillende scholen in zowel Rijssen als Holten. Ze gaf les over duurzame mobiliteit als onderdeel van het IPC-curriculum, ze gaf diverse footprint-workshops (Hoe groot is jouw impact op de planeet?), ze ging met de huifkar op inspiratietocht naar duurzame gebouwen, waarna kinderen prachtige tiny house dorpen creëerden in minecraft, moodboards en schoenendozen.
Duurzaamheid, burgerschap en een externe blik van iemand met passie voor de woontoekomst van jonge mensen stonden centraal tijdens het bezoek van Anne Dannenberg aan onze Wilhelminaschool. Voor het tweede achtereenvolgende jaar was zij aanwezig, dit keer voor de groepen 5, 6 en 8.
In twee van de drie groepen ging het over tiny houses, terwijl de overige groep zich verdiepte in het leven in de zee. Voor groep 5 bleek het digitaal onderzoeken van de ecologische voetafdruk nog een stap te ver, terwijl groep 8 hier wel degelijk mee uit de voeten kon en tot waardevolle inzichten kwam. Desalniettemin was het tweemaal ontvangen van een externe deskundige met een frisse, kritische blik op deze problematiek verruimend voor de ontwikkeling van onze leerlingen.
Dit project is een succes gebleken en we willen het graag voortzetten. Of dit nu jaarlijks of om de twee jaar plaatsvindt, maakt niet uit. Het is een prachtig initiatief dat ook binnen andere scholen kan worden geïntegreerd en kan aansluiten bij bestaande methodes. Zo komt het niet bovenop de reguliere lesstof, maar in plaats daarvan. Bovendien zorgt de andere setting en werkvorm ervoor dat de ervaring beter beklijft bij de leerlingen.
Arno Slagman - meester op Basisschool Wilhelmina in Rijssen